Marängtårta

Jag vill börja med att påpeka att jag skriver direkt ur receptet! om någonting verkar oklart så är det inte mitt fel ;)
dessutom så står det bara som en text och.. ja, det är väl kanske bättre om jag bara skriver ner det..


4 äggvitor + 4 droppar ättiksprit vispas hårt.
Vänd ned 2 dl socker och fortsätt vispa massan tills den är styv (?)
Rör ner 3dl riskrispsdet går bra med vårgårda ris står det i receptet, men jag tror att det första är godare.. är man osäker så får man väl blanda..)
Klä en långpanna med smört bakplåtspapper och häll smeten. grädda i 125 gradee ca. 75 minuter.

FYLLNING:

4 äggulor ( åh så fyndigt att man får användning av hela ägget!) + 1dl socker. rör i 1 msk vetemjöl + 1dl kaffegrädde. låt sjuda tills det tjocknar. (sjuda? jag tror detta ska göras i kastrull för pappa sa att det inte fick koka!)
Rör ner 100g smör, lite i taget. (i receptet står det "rör när 100g smär..)

Garnera med grädde och riven choklad!



Hoppas detta duger åt er mina vänner ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0